Voorkom ‘traffic-drain’: De voordelen van posten met delay

  • InGoedeBanen.nl

Bij het plaatsen van vacatures heeft u uiteraard als hoofddoel dat de vacature op korte termijn door de juiste persoon ingevuld wordt. Maar ook niet onbelangrijk is om te zorgen dat potentiële kandidaten als bezoeker op uw website terecht komen. Met andere woorden: traffic.

Hoe meer traffic op uw website, hoe hoger uw website geïndexeerd wordt door zoekmachines. Uw website heeft op die manier meer kans om bovenaan de zoekresultaten te komen en daarnaast worden belangrijke, veelbezochte, websites vaker geïndexeerd dan kleinere websites. Het is dus belangrijk om te zorgen dat uw eigen website wordt gezien als de bron van de vacatures. U leidt op die manier niet alleen alle bezoekers naar uw website toe, maar zorgt er ook voor dat zoekmachines (terecht) uw website zien als oorspronkelijke bron van de vacatures.

(Multi)Posten met Delay

Multiposting tools hebben de eigenschap dat u alle vacatures in een keer post naar alle sites (jobboards) waarop u de vacatures wilt plaatsen. Technisch gezien gebeurt dat meestal realtime. Dat betekent dat u geen of weinig invloed heeft op de volgorde waarin de plaatsingen door de jobboards worden geaccepteerd. Zoekmachines merken vaak de eerste site waarop ze een vacature vinden als bron aan. Daarom is het van belang vacatures in de juiste volgorde te posten.

Indien een Multiposting tool de optie vertragen oftwel ‘posten met delay’ heeft, kunt u aangeven na hoeveel uren of dagen de vacature moet worden doorgeplaatst naar andere jobboards.

Operationeel heeft deze optie het voordeel dat vacatures die op de jobboards worden geplaatst nooit verwijzen naar een vacature die nog niet op uw eigen website verschenen is. In dat geval zal de eigen website een 404 error geven, wat juist voor de eigen website weer negatieve SEO effecten heeft (dode links die naar je eigen site verwijzen).

Kostenbesparing

Door vacatures slim uit te zetten op de juiste jobboards bespaart u kosten. Elke euro kunt u immers maar een keer uitgeven. Na het plaatsen van de vacatures op uw eigen website, kunt u ze laten doorplaatsen naar verschillende jobboards. Vacatures die eenvoudiger te vervullen zijn, kunnen eerst op goedkope of gratis jobboards worden gepost en met een vertraging van enkele dagen of bijvoorbeeld een week op betaalde jobboards. Indien de gratis jobboards voldoende kandidaten opleveren, trekt u de vacature in voordat ze op de betaalde jobboards komen en bespaart u de kosten van een commerciële posting. Uw budget kunt u dan bewaren voor de lastiger in te vullen vacatures.

Zo gaat u slim om met uw budget en kunt u respons op vacatures beter sturen en schalen. En daarmee bent u niet alleen efficiënter in uw backoffice, maar bespaart u ook nog eens op uw marketingbudget.